F.I.1-Îmbunătățirea calității serviciilor locale de bază în teritoriul GAL
Descarca document
Denumirea intervenției : Îmbunătățirea calității serviciilor locale de bază în teritoriul GAL
Codificarea intervenției: F.I.1
Cod principal
- L808 operațiuni care îmbunătățesc accesul la servicii și infrastructură, inclusiv la banda largă
Cod secundar:
- Intervenția nu are o codificare suplimentară
Tipul de intervenție : Investiții și servicii
De tip social/în interesul comunității/neproductive
Cooperare între GAL-uri:
□ DA
■ NU
Obiectiv specific: h) Promovarea ocupării forței de muncă, a creșterii economice, a egalității de gen, inclusiv a participării femeilor la agricultură, a incluziunii sociale și a dezvoltării locale în zonele rurale, inclusiv a bioeconomiei circulare și a silviculturii durabile
Nevoile la care răspunde intervenția:
N12.Combaterea fenomenului de sărăcie, depopulare, izolare și migrație a forței de muncă
N14.Asigurarea accesului și protejarea infrastructurii locale
N15.Dotarea serviciilor publice cu echipamente și utilaje noi și performante
N16. Îmbunătățirea calității serviciilor locale prin investiții în infrastructura de agrement, socială și culturală
1.Descrierea conținutului intervenției:
Dezvoltarea socio-economică rurală este indispensabil legată de existenţa unei infrastructuri locale și accesibilitatea populatiei la servicii de bază, inclusiv a celor de agrement, sociale și culturale. Îmbunătăţirea infrastructurii locale de bază reprezintă o cerinţă esenţială pentru creşterea calităţii vieţii ce conduce la ameliorarea tendințelor de declin economic, social și de depopulare a mediului rural.
Analiza diagnostic evidențiază insuficienta dezvoltare a infrastructurii de bază cu impact negativ asupra atractivității, accesibilizării teritoriului și protejării infrastructurii locale.
Punctele slabe identificate (infrastructura și căile de acces locale afectate de manifestări din ce în ce mai frecvente ale fenomenelor meteorologice-inundații, alunecări de teren, serviciile publice și private slab dotate cu echipamente și utilaje, infrastructura socială, culturală și de agrement slab dezvoltată ) precum și elementele cheie specifice teritoriului (40% din UAT-urile din teritoriu au IDUL sub 55, 9 din 20 localități sunt în zona montană cu sate componente supuse izolării) conduc la necesitatea întăririi capacității autorităților locale de a interveni prompt în situațiile unor intervenții de întreținere cât și unor situații de urgență, la îmbunătățirea capacității locale de reacție și protejarea infrastructurii locale. Notăm faptul că în perioadele programatice anterioare nu au fost alocat resurse financiare pentru aceste tipuri de investiții.
De asemenea, îmbunătățirea calității serviciilor locale prin investiții în infrastructura de agrement, socială și culturală va contribui direct și indirect la valorificarea diversității teritoriului, la creșterea atractivității teritoriului, la combaterea fenomenului de sărăcie, depopulare, izolare și migrație a forței de muncă.
2.Definirea beneficiarilor eligibili, a acțiunilor eligibile, a cheltuielilor neeligibile, a criteriilor de eligibilitate specifice și a principiilor de selecție
Beneficiari eligibili
- Autorități publice locale
- Asociații de Dezvoltare Intercomunitară
- Asociații și fundații
Acțiuni eligibile
- a) Investiții în active corporale:
- achiziționarea mașinilor, utilajelor și echipamentelor pentru serviciile publice locale ale UAT-urilor;
- înființarea, modernizarea și extinderea infrastructurii recreaționale/de agrement publice (parcuri, terenuri de sport, piste de biciclete, locuri de joacă copii etc.);
- modernizarea și dotarea infrastructurii sociale și culturale;
-investiții în energia verde/regenerabilă și/sau mediu și climă(inclusiv acțiuni de conștientizare a problemelor de mediu și climă) și digitalizare ca parte componentă a proiectului.
- b) Investiții în active necorporale (asociate investițiilor în active corporale):
- costurile generale (onorarii arhitecți, ingineri și consultanți; onorarii consiliere privind durabilitatea economică și de mediu, inclusiv studiile de fezabilitate);
- achiziția de servicii de consultanță, proiectare și asistență tehnică pentru pregătirea și implementarea proiectului.
Cheltuieli neeligibile
- cheltuieli cu achiziția mijloacelor de transport pentru uz personal;
- construcția sau modernizarea locuinței;
- achiziţionarea de terenuri construite și neconstruite;
- achiziționarea de clădiri;
- închirierea de mașini, utilaje, instalații și echipamente;
- costuri operaționale inclusiv costuri de întreținere și chirie;
- investiţii productive.
Se completează cu cheltuielile neeligibile generale prevăzute în Reg.UE nr.2021/2115-Art.73 descrise în secțiunea ”Elemente comune tipurilor de intervenții FEADR descrise în SDL”.
Criterii de eligibilitate
▪ Solicitantul să se încadreze în categoria beneficiarilor eligibili.
▪ Activitățile să se încadreze în tipul de sprijin prevăzut prin măsură (Investiția să se încadreze în cel puțin una dintre acțiunile eligibile din fișa măsurii din SDL)
▪ Solicitantul trebuie să se angajeze că va asigura mentenanța investiției pe o perioadă de minimum 3/5 ani de la data ultimei plăţi
▪ Activitățile să se realizeze în teritoriul GAL.
▪ Investiția trebuie să demonstreze necesitatea și oportunitatea acesteia.
Principii de selecție
Principiile de selecție generale care vor fi urmărite la selectarea proiectelor sunt:
- Proiectele care deservesc un număr cât mai mare de locuitori;
- Proiecte care prevăd și investiții în energia verde/regenerabilă și/sau mediu și climă;
- Proiecte care prevăd acțiuni de conștientizare a problemelor de mediu și climă;
- Proiecte care prevăd și investiții în acțiuni de digitalizare și/sau de tip smart-village;
Principiile și criteriile de selecție, vor fi detaliate în documentele de accesare ale intervenției.
3.Tipul și intensitatea sprijinului
Tipul sprijinului:
- rambursarea costurilor eligibile efectiv suportate de către beneficiar;
- costuri unitare stabilite la nivel național pentru intervenții cu costuri similare;
- sume forfetare, fără a depăși plafonul maxim stabilit la nivel național;
Rata sprijinului:
- 85 % din costurile eligibile pentru achiziționarea mașinilor, utilajelor și echipamentelor pentru serviciile publice locale ale UAT-urilor;
- 100 % din costurile eligibile pentru înființarea, modernizarea și extinderea infrastructurii recreaționale/de agrement publice (parcuri, terenuri de sport, piste de biciclete, locuri de joacă copii etc.) și modernizarea și dotarea infrastructurii sociale și culturale.
Alte informații relevante legate de acordarea sprijinului:
Posibilitate avans(50%), cu condiția constituirii unei garanții bancare sau a unei garanții echivalente corespunzătoare procentului de 100 % din valoarea avansului, în conformitate cu art. 10 din Hotărârea Guvernului 1570/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor specifice dezvoltării rurale cuprinse în Planul Național Strategic 2023-2027.
Valoarea sprijinului/proiect(euro):
- maxim 200.000 euro
Valoarea maximă a sprijinului va fi adaptată la sumele ramase disponibile pe intervenţie.
Intervenția face obiectul evaluării specifice a ajutorului de minimis:
□ Da
■ Nu
- Informații suplimentare specifice domeniului de intervenție
Demarcarea cu alte programe/alte tipuri de intervenții din PS
■ acțiunile sprijinite
Prin PNRR este vizată finanțarea pistelor de biciclete, ce poate fi finanțată și prin intermediul LEADER. De asemenea, PNS vizează și construcția, extinderea şi/sau modernizarea drumurilor agricole către ferme. În mod complementar, POR-urile vor susţine sistemele de transport public local de călători și sistemele pentru transport alternativ nemotorizat, iar PNRR, sprijină finanţarea traseelor de biciclete la nivel naţional, în cadrul componentei 11, având ca obiectiv contribuirea la dezvoltarea economică și a zonelor rurale prin adoptarea unui cadru legislativ, instituțional și investițional pentru rutele de ciclism și formele de turism durabil, alături de investițiile aferente componentei C10 care vizează achiziționarea de microbuze nepoluante utilizate în scopuri comunitare, puncte de reîncărcare pentru vehiculele electrice, inclusiv pentru comune, acţionând sinergic asupra zonelor rurale alături de PNS şi celelalte programe menţionate.
■ obiectivele proiectelor
Îmbunătățirea calității serviciilor locale de bază și investițiile în infrastructura de agrement, socială și culturală vor acționa sinergic și complementar, contribuind direct și indirect și la valorificarea diversității teritoriului, la creșterea atractivității teritoriului, la combaterea fenomenului de sărăcie, depopulare, izolare și migrație a forței de muncă.
■ valoarea adăugată LEADER
Principiile de selecție încurajează acele tipuri de investiții care răspund unor nevoi specifice teritoriului GAL vizând componente și acțiuni de mediu și climă/energie verde și digitalizare.
Valoarea adăugată a intervenției adusă în teritoriul GAL
Valoare adăugată în teritoriu este justificată de impactul generat prin implementarea proiectelor, în sensul că beneficiarii indirecți ai intervenției(locuitorii UAT/teritoriului) vor avea acces la servicii și infrastructură de bază de calitate la nivelul comunității, ar fi eliminate inegalitățile în ceea ce privește accesul la spațiul public, ar fi eliminate decalajele rural/urban.
Intervenția contribuie la obiectivele transversale: inovare, protecția mediului și de atenuarea schimbărilor climatice și de adaptare la acestea.
Intervenția vizează operațiuni inovative în context local (L710) 1000
Se va selecta una dintre opțiunile specifice tipului de operațiune finanțat:
- Da
■ Nu