F.I.4-Încurajarea digitalizării sociale administrative educaționale în teritoriul GAL
Descarca document
Denumirea intervenției : Încurajarea digitalizării sociale/ administrative /educaționale în teritoriul GAL
Codificarea intervenției: F.I.4
Cod principal
- L807 operațiuni legate de strategiile privind satele inteligente;
Cod secundar:
- intervenția nu are o codificare suplimentară
Tipul de intervenție : Investiții și servicii
De tip social/în interesul comunității/neproductive
Cooperare între GAL-uri:
□ DA
□ NU
Obiectiv specific: h) Promovarea ocupării forței de muncă, a creșterii economice, a egalității de gen, inclusiv a participării femeilor la agricultură, a incluziunii sociale și a dezvoltării locale în zonele rurale, inclusiv a bioeconomiei circulare și a silviculturii durabile
Nevoile la care răspunde intervenția:
N1.Încurajarea digitalizării sociale/ administrative /educaționale ca element de inovare socială
N2.Creșterea gradului de acces la informație și informare și dezvoltarea unor aplicații pentru comunicare rapidă
N3.Îmbunătățirea infrastructurii IT prin investiții specifice
1.Descrierea conținutului intervenției:
În era tehnologiei, totul în jurul nostru devine ”smart”, de la instrumente, la organizații, comunități și comunicare.
Perioada pandemică a demonstrat că populația are nevoie de acces la comunicare, informație și informare mai ales cu instituțiile publice, că mijloacele de comunicare on-line sunt mult mai adaptate realităților, că utilizarea noilor tehnologii elimină dependența de procesele manuale și documentele fizice, reducând costurile asociate cu stocarea, manipularea și transferul acestora. De asemenea, tehnologiile digitale oferă posibilități de economisire prin optimizarea utilizării resurselor, precum energia și materia primă.
Transformarea digitală a administrațiilor publice reprezintă o modalitate de a oferi servicii mai rapide, mai ieftine și mai bune. E-guvernarea conduce la îmbunătățirea eficienței și crește ușurința în utilizare și accesibilitate.
Digitalizarea socială/administrativă/educațională este o nevoie impusă de realitatea cotidiană ce vizează îmbunătățirea calității vietii locuitorilor din teritoriul GAL.
La nivelul teritoriului o singură primărie are implementată o acțiune de digitalizare a activității (servicii de tip e-primărie) în timp ce două UAT au depus cereri de finanțare pentru înscriere în portalul electronic e-guvernare Regista; în toate celelalte 17 UAT procesul de digitalizare a activității este inexistent; mai mult decât atât, infrastructură IT este uzată fizic și moral, neadaptată implementării serviciilor de digitalizare.
Resursele financiare necesare procesului de digitalizare și adaptării infrastructurii IT sunt limitate.
Cum ar fi dacă am avea posibilitatea solicitării de documente online, dacă am putea depune și obține documente fără a mai fi necesară deplasarea la ghișee, dacă am putea achita amenzi/taxe printr-un singur click, dacă am putea semnala probleme de pe un simplu dispozitiv smartphone?
Cum putem răspunde la aceste provocări? Cum putem elimina inegalitățile în ceea ce privește accesul la spațiul public ?
2.Definirea beneficiarilor eligibili, a acțiunilor eligibile, a cheltuielilor neeligibile, a criteriilor de eligibilitate specifice și a principiilor de selecție
Beneficiari eligibili
- Autorități publice locale
- Asociații de Dezvoltare Intercomunitară
- Asociații si fundații
- GAL
Acțiuni eligibile
- a) Investiții în active corporale:
- achiziția de echipamente IT și echipamente periferice;
- achiziția de servicii de tip cloud și IoT;
- achiziția și punerea în folosință a unor sisteme de informare publică/actualizarea acestora (website-ul comunei, portalul de afaceri al comunei, înființarea unui sistem public de anunțuri locale, afișier electronic, info-kiosk etc;
- achiziția de servere de fisiere pentru stocarea datelor informatice;
- achiziția de UPS-uri: sursă neîntreruptibilă AC;
- acțiuni de conștientizare a problemelor de mediu și climă ca parte componentă a proiectelor.
- b) Investiții în active necorporale (asociate investițiilor în active corporale):
- achiziția de soft, brevete, mărci, drepturi de autor, aplicații și programe IT;
- implementarea unor sisteme de e-guvernare: sistem online de evidență și plată a impozitelor locale, proiecte de tipul „funcționarul electronic” etc
- achiziția și/sau adaptarea aplicațiilor software/licențelor;
- costurile generale (onorarii arhitecți, ingineri și consultanți; onorarii consiliere privind durabilitatea economică și de mediu, inclusiv studiile de fezabilitate);
- achiziția de servicii de consultanță, proiectare și asistență tehnică pentru pregătirea și implementarea proiectului.
Cheltuieli neeligibile
- cheltuieli cu achiziția mijloacelor de transport pentru uz personal;
- construcția sau modernizarea locuinței;
- achiziţionarea de terenuri construite și neconstruite;
- achiziționarea de clădiri.
Se completează cu cheltuielile neeligibile generale prevăzute în Reg.UE nr.2021/2115-Art.73 descrise în secțiunea ”Elemente comune tipurilor de intervenții FEADR descrise în SDL” .
Criterii de eligibilitate
▪ Solicitantul să se încadreze în categoria beneficiarilor eligibili.
▪ Activitățile să se încadreze în tipul de sprijin prevăzut prin măsură (Investiția să se încadreze în cel puțin una dintre acțiunile eligibile din fișa măsurii din SDL)
▪ Solicitantul trebuie să se angajeze că va asigura mentenanța investiției pe o perioadă de minimum 3/5 ani de la data ultimei plăţi
▪ Activitățile să se realizeze în teritoriul GAL.
▪ Investiția trebuie să demonstreze necesitatea și oportunitatea acesteia
Principii de selecție
Principiile de selecție generale care vor fi urmărite la selectarea proiectelor sunt:
- Proiectele care deservesc un număr cât mai mare de locuitori
- Proiecte care prevăd acțiuni de conștientizare a problemelor de mediu și climă
- Proiectele care vizează mai multe acțiuni eligibile
Principiile și criteriile de selecție, vor fi detaliate în documentele de accesare ale intervenției
3.Tipul și intensitatea sprijinului 500
Tipul sprijinului:
- rambursarea costurilor eligibile efectiv suportate de către beneficiar;
- costuri unitare stabilite la nivel național pentru intervenții cu costuri similare;
- sume forfetare, fără a depăși plafonul maxim stabilit la nivel național;
Rata sprijinului: 100 % din costurile eligibile
Alte informații relevante legate de acordarea sprijinului:1000
Posibilitate avans(50%), cu condiția constituirii unei garanții bancare sau a unei garanții echivalente corespunzătoare procentului de 100 % din valoarea avansului, în conformitate cu art. 10 din Hotărârea Guvernului 1570/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor specifice dezvoltării rurale cuprinse în Planul Național Strategic 2023-2027.
Valoarea sprijinului/proiect(euro): 500
- maxim 100.000 euro
Valoarea sprijinului va fi detaliată în documentele de accesare și adaptată la suma disponibilă pe intervenție.
Intervenția face obiectul evaluării specifice a ajutorului de minimis:
□ Da
■ Nu
- Informații suplimentare specifice domeniului de intervenție
Demarcarea cu alte programe/alte tipuri de intervenții din PS
■ acțiunile sprijinite
Intervenția vizează doar acțiuni/investiții eligibile similare cu cele prevăzute în componenta privind conceptul SMART-VILLAGE şi nu proiecte distincte de digitalizare așa cum prevăd alte Programe operaționale.
Spre exemplu, Digitalizarea administrației publice centrale este susținuta prin POCIDIF; prin POR-uri va fi asigurată susținerea digitalizării în IMM-uri, intervenții de tip ”smart city”, precum și acordarea de sprijin pentru digitalizarea administrațiilor publice locale, iar digitalizarea sistemului medical este vizată prin Programul Operațional Sănătate (POS), respectiv FEDR şi FSE+.
Prin PNRR, Pilonul II - Transformare digitală, obiectivul principal este de a realiza o infrastructură digitală coerentă și integrată la nivelul administrației publice centrale si locale
Pentru dezvoltarea tehnologiilor digitale se acordă sprijin prin Programele Regionale, finanțate din FEDR și de la bugetul de stat, gestionate prin MIPE.
■ obiectivele proiectelor
Transformarea digitală a administrațiilor publice din teritoriul GAL va oferi servicii mai rapide, mai ieftine și mai bune, care vor conduce la îmbunătățirea eficienței și crește ușurința în utilizare și accesibilitate.
Satisfacerea nevoii de digitalizarea socială/administrativă/educațională va contribui la îmbunătățirea calității vietii locuitorilor din teritoriul GAL.
■ valoarea adăugată LEADER
Se încurajează acele tipuri de investiții care răspund unor nevoi specifice teritoriului GAL vizând componente și acțiuni de mediu și climă/energie verde.
Valoarea adăugată a intervenției adusă în teritoriul GAL 1000-514
Valoare adăugată în teritoriu este justificată de impactul generat prin implementarea proiectelor în sensul că beneficiarii indirecți ai intervenției(locuitorii UAT/teritoriului) vor avea acces la servicii digitale personalizate la nivel de comunitate, ar fi eliminate inegalitățile în ceea ce privește accesul la spațiul public, ar fi eliminate decalajele rural/urban.
Intervenția contribuie la obiectivele transversale: inovare, protecția mediului și de atenuarea schimbărilor climatice și de adaptare la acestea.
Intervenția vizează operațiuni inovative în context local (L710) 1000
Se va selecta una dintre opțiunile specifice tipului de operațiune finanțat:
■ Da
- Nu
Intervenția vizează dezvoltarea unor servicii și tehnologii noi, cu largi efecte în sfera socială, în acord cu provocările teritoriului GAL și tendințele locuitorilor. Acțiunile eligibile propuse vizează mobilizarea soluţiilor oferite de tehnologiile digitale în mod complementar cu investițiile aferente, acțiuni/investiții eligibile similare cu cele prevăzute în componenta privind conceptul SMART-VILLAGE din strategiile locale/județene ale UAT-urilor din teritoriul GAL.